La Intersindical anima a participar a la concentració convocada per la plataforma “Zeroport” contra l’amplicació de l’Aeroport del Prat

La Intersindical anima a la població de Catalunya a participar a la manifestació convocada per la plataforma Zeroport -19 de setembre a les 12 hores a Barcelona- contra l’ampliació de l’aeroport del Prat. És inacceptable que un proposta sobre un infraestructura estratègica del país irrompi en l’agenda pública en forma d’ultimàtum xantatgista per part del govern espanyol i en desaparegui rere un rampell de qui es considera amo i senyor de tot allò que s’esdevé a Catalunya.

El debat sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat sintetitza metafòricament quatre vectors de debat que definiran el futur del país: (1) independència, perquè, avui, l’aeroport és un epígon dels interessos d’Espanya; (2) reformulació del model econòmic i productiu, perquè la gestió aeroportuària del país ha servit i molt per traslladar-hi les piles de turistes que l’economia de serveis necessita empassar-se per subsistir; (3) relacions laborals dignes, perquè el model productiu derivat del turisme, engreixat també pels vols low cost, se sustenta en l’explotació i la precarietat laboral; i (4) protecció del medi ambient, perquè l’ampliació de l’aeroport del Prat implica actuar sobre un zona natural protegida i avui és obligatori determinar quins són els límits raonables de l’activitat humana sobre el medi ambient.

INDEPÈNDENCIA. Insubmisos a la tutela d’Espanya. L’aeroport de Barcelona és una infraestructura estratègica del país. La titularitat i, per tant, la gestió, ha de correspondre únicament i exclusiva al Govern de Catalunya. Ara per ara, al cor d’Europa, l’única palanca capaç d’obrir la possibilitat de replantejar, de dalt a baix, l’estructura política, econòmica i social vigent és la independència. Renunciar-hi és un suïcidi polític.

NOU MODEL ECONÒMIC. Revertir l’aposta per una economia de serveis. Ryanair és la cirereta catastròfica de la transició d’una economia industrial a una de serveis. Entre el 2004 i el 2016, la companyia aèria va rebre 62 milions d’euros de les administracions públiques per desembarcar carretades de turistes al país. Els diners que gasten aquests visitants no reverteixen en el conjunt de la societat, sinó que una minoria els centrifuga. S’apropia de la riquesa generada col·lectivament. Ho aconsegueix perquè les administracions públiques els permeten pagar sous de misèria, abusar de contractes precaris i beneficiar-se de la situació de supervivència en què viuen cada vegada més persones. Un model insostenible que exigeix un canvi cap a una economia industrialitzada i diversificada que garanteixi bons sous, contractació estable i pensions suficients per gaudir d’un retir plaent.

RELACIONS LABORALS DECENTS. Estabilitat laboral, sous dignes i SMI de 1.300€. L’anomenat capitalisme de plataforma és el far que assenyala el model de relacions laborals que vol generalitzar l’estratègia neoliberal. Sous miserables, precarietat radical i horaris il·limitats. Un mannà per a la minoria que s’embutxaca els beneficis de l’economia turística i de serveis. És inacceptable. La INTERSINDICAL exigeix la derogació de la reforma laboral, convertir la contractació indefinida en la norma i com a ròtula clau de canvi, reclama un salari mínim interprofessional (SMI) de 1.300€. Una mesura fonamental perquè permet redistribuir la riquesa que fins ara una minoria s’ha embutxacat en exclusiva.

PROTECCIÓ DEL MEDI AMBIENT. Cal determinar el límit raonable de la transformació del medi ambient. És indiscutible que la intensitat de la intervenció mantinguda fins ara sobre la natura és insostenible. Cal replantejar-la a fons, perquè ens hi juguem el futur. Tanmateix, és bo no oblidar que la mera existència de l’home suposa una pertorbació del medi ambient i, per tant, pretendre que sigui nul·la és il·lusori.

Per totes aquestes raons, la INTERSINDICAL anima a la ciutadania de Catalunya a participar a la concentració convocada per la plataforma “Zeroport” diumenge que ve, a les 12 del migdia, a Barcelona.