Xavi Canal: “A La Intersindical vaig trobar un equip humà amb molta energia i capaç de recuperar l’esperit sindical en què crec”.

Entrevista a Xavi Canal, advocat i funcionari del Centre Penitenciari Puig de les Basses de Figueres

– On treballes?
Sóc funcionari del Departament de justícia i tinc la plaça de Cap d’Unitat del servei Interior al Centre Penitenciari Puig de les Basses de Figueres.

A La Intersindical sóc assessor jurídic de la Sectorial de la Generalitat i Ens adscrits. Amb la resta de companys de l’assessoria portem l’estudi tècnic de propostes legislatives que afecten el col·lectiu, negociacions en jubilacions anticipades, convenis laborals, etc.

Col·laboro també com a “outsourcing” i “mentoring” amb els advocats del sindicat en temes jurídics davant els jutjats i tribunals.

A més exerceixo l’advocacia en un despatx privat, especialitzat en Dret Civil i processal civil i administratiu.

– Per què et vas afiliar a La Intersindical?
Notava que les seccions sindicals que hi havia al meu centre de treball s’havien acomodat i no lluitaven com jo espero pels nostres drets. Tampoc em sentia representat personalment amb les meves creences i la meva ideologia.

A La Intersindical vaig trobar un equip humà amb molta energia i capaç de recuperar l’esperit sindical en què crec. A més, és l’únic sindicat propi del nostre país i independentista amb el qual em puc sentir plenament representat.

– Quines són les problemàtiques més significatives del vostre col·lectiu?

El nostre col·lectiu és molt específic, com ho són els Mossos, Agents Rurals, policies locals, Bombers, etc. En canvi, és un departament molt tancat, la gent no coneix les presons ni la feina que fem allà. Normalment tenim una imatge externa negativa. Manca per tant donar a conèixer el col·lectiu a la societat i revertir aquesta opinió negativa generalitzada incrustada en la ment de la societat.

En ser un col·lectiu específic necessitem polítiques concretes i acords socials particulars. En aquest sentit, doncs, s’han incrementat molt les agressions, motiu pel qual necessitem trobar solucions concretes per evitar-les; programes de treball conjunt entre tractament i vigilància encaminades a objectius comuns, jubilació anticipada, polítiques per incentivar i motivar el personal que ha perdut la il·lusió, etc…

– Quin programa sindical hi ha a Presons?

Com deia al principi, a Presons, els sindicats que existien fins l’arribada de la Intersindical, no tenien cap programa concret.

La intersindical ha entrat amb força a les presons i s’estan creant diferents seccions als diferents centres penitenciaris. De no tenir seccions al 2020, actualment ja existeix la del Centre Obert de Barcelona, la de Brians 2, la de Ponent, la del Puig de les Basses i s’està a punt de crear la de Brians 1.

Per tant, un objectiu sindical és créixer i representar els treballadors penitenciaris arreu de Catalunya.

Al mateix temps som a les meses de negociació pròpies del Departament i hem negociat les bases de les darreres oposicions, donant una visió que és més justa per a tots els aspirants; als concursos específics de mèrits, hem negociat i signat l’acord de jubilació anticipada del col·lectiu, els programes de rendiment productiu, les millores laborals dels treballadors, la dotació de materials renovats… en síntesi, en poc més d’un any i mig de presència hem impulsat, millorat i aconseguit millores que no s’havien produït en els darrers vint anys.