Comunicat de La Intersindical referent al conflicte a les presons catalanes

Mitjançant el present comunicat, La Intersindical volem transmetre el posicionament del sindicat arran dels fets succeïts la darrera setmana a les presons catalanes, així com també dels ineficients protocols i les reaccions tant de treballadors com administració.

Context de la situació

El passat dimecres 13 de març, la Núria, una companya treballadora a la presó de Mas d’Enric va ser brutalment assassinada per un pres del centre. Arran d’aquest tràgic assassinat, el personal de presons s’ha alçat arreu del país en un clima de reivindicació de seguretat i reclames de millores de les condicions de treball.

Davant de tot això, en comptes de trobar-nos una administració conciliadora i amb voluntat negociadora, ens hem trobat amb un Departament de Justícia que ha amenaçat i mentit envers el personal dels centres penitenciaris. La Intersindical creiem que cal reconduir immediatament la situació per tal d’aconseguir un acord que afavoreixi totes les parts. Per a tot això, considerem que:

Posicionament

Emplacem a l’administració a establir un marc de negociació amb respecte i voluntat d’entesa. Reivindiquem la necessitat de defensar els drets humans per a tothom, un punt de partida fonamental i bàsic des d’on treballar la millora de la seguretat i dels protocols que afecten el personal de les presons.

Per tal de començar aquestes negociacions exigim que es deixin de criminalitzar les legítimes protestes del personal de presons. Així mateix exigim respecte per tot el col·lectiu de treballadors així com la preservació dels drets dels interns, un drets que serà més fàcil garantir amb l’actualització de protocols.

La Intersindical treballem per elaborar una plataforma reivindicativa unitària per a millorar les condicions laborals als centres penitenciaris des de la participació activa dels treballadors i treballadores, amb la intenció d’obrir un període de negociació amb la Generalitat i sense renunciar a les legítimes mobilitzacions sindicals si considera necessari.

Fem una crida a tots els agents implicats i la societat en general a participar activament de la solució d’aquest greu problema, i no considerar el sistema penitenciari català com a un projecte a càrrec d’una sola persona. Psicòlegs, metges, personal de seguretat, associacions de famílies, advocats i administració han de participar de la revisió dels protocols que garanteixin els drets dels interns i el retorn segur a la feina dels treballadors i treballadores.