Entrevista a Marc Sallas, coordinador de La Intersindical a la Generalitat i ens adscrits

“Sembla evident que els treballadors i treballadores de la Generalitat estan farts dels sindicats de tota la vida i del model sindical que representen”

Quina ha sigut l’evolució del sindicat a l’àmbit de la Generalitat de Catalunya?
La Intersindical (la “Inter”, per als amics) vam obtenir uns resultats molt bons a les eleccions al personal administratiu i tècnic de la Generalitat del 2019. Això va anar de la mà d’un creixement important en molts altres àmbits laborals, tant del sector públic com al sector privat.

Aquell creixement electoral l’hem anat traduint, al llarg d’aquests últims anys, en un creixement també de la mateixa organització del sindicat en l’àmbit de la Generalitat, tant en nombre d’afiliats com en nombre de seccions sindicals.

Sembla evident que els treballadors i treballadores de la Generalitat estan farts dels sindicats de tota la vida i del model sindical que representen. Ho hem vist amb la negociació del procés d’estabilització, on els sindicats del règim van negociar a la baixa a Madrid i també van negociar a la baixa a la Mesa general de la Generalitat.

Quines peculiaritats presenta la Generalitat en l’àmbit sindical?
La Generalitat presenta unes quantes peculiaritats en l’àmbit sindical. El col·lectiu laboral del que s’anomena “personal administratiu i tècnic” presenta unes condicions laborals i de feina molt diferents. Des de la gent de les oficines que fan feina administrativa, fins als agents rurals o els bombers, passant pel PAS d’Educació o de les comissaries. Tenim una varietat de col·lectius laborals molt importants i sovint costa molt trobar el punt mig i un programa compartit entre aquests col·lectius.

Quines propostes defensarà La Intersindical a les pròximes eleccions sindicals?
Encara ho estem debatent entre els companys de les diferents seccions sindicals de la Generalitat, però una part considerable del nostre discurs i les nostres propostes aniran encarades a la reducció de la jornada laboral, que a la vegada és un dels eixos estratègics del nostre sindicat. Fa més d’un segle que, al nostre país i gràcies a la lluita de la classe treballadora, es va aconseguir la jornada laboral de les 8 hores diàries. Ara cal aprofundir en aquella conquesta i avançar, encara més, en la reducció de la jornada laboral i del repartiment del treball (i la riquesa).

Vot electrònic… es podrà exercir en aquestes eleccions que venen?
Molt probablement no es podrà fer votació electrònica. Els sindicats del règim i Funció Pública s’han reservat aquesta qüestió per a la Mesa General, en la qual encara no tenim representació, i totes les informacions que ens arriben són negatives.

Cal tenir en compte que ja es va començar a parlar el 2018 sobre aquesta qüestió, quan l’aleshores Departament de Polítiques digitals va afirmar que la maquinària estava preparada… però va arribar al Departament de Treball (en mans d’un conseller que havia format part de la direcció de la UGT) i ho van desestimar.

En definitiva, la votació electrònica és una qüestió de voluntat, tant de la part política com de la part sindical, i pensem que ara mateix no hi ha massa voluntat en cap de les dues parts. De fet, La Intersindical ens hem quedat sols defensant aquesta proposta, que en l’era del teletreball ens sembla una proposta molt lògica.